Ось вже більше ста років як на дорогах Рівного з’явилися перші автомобілі, поступово заполонивши місто настільки, що тепер вулицю без авто можна побачити хіба, що вночі. Проте, до 1900-х років ситуація була кардинально протилежна. Саме в 1914 у нашому місті з’явилося це чудернацьке диво техніки, пише rivne-future.com.ua.
Автівки з’явилися, але коні – у пріорітеті
Перші авто у Рівному з’явилися майже сто років тому. У всякому разі є інформація, що в 1914 році в місті було три легкових автомобілі. А трьома роками раніше, у 1911 році Рівненська міська дума прийняла спеціальні правила руху автомобілів містом.
У документі зазначено, що особа, яка хоче отримати квиток і ярлик на право їздити легковим авто по місту Рівне, має подати у міську раду відповідну заяву та внести збір на користь міста. Обов’язковими правилами були: рух по правій стороні вулиці, швидкість руху автомобілів та автобусів по місту не мала перевищувати п’ять кілометрів на годину. Також в документі є цікавий факт – у випадку, якщо на вашому шляху є коні, то водій транспортного засобу має зупинитися та зупинити роботу двигуна. Тобто, кінний транспорт століття тому вважався головним.
Якщо у 1914 році у Рівному було три автівки, то вже у 1974-му році – майже дві тисячі. Наразі в обласному центрі зареєстровано близько ста тисяч автомобілів, а то і більше. Такий він, технічний прогрес.
Перший автобусний маршрут у Рівному з’явився у 1910 році. Уявіть тільки, щоб потрапити з Рівного до Житомира потрібно було витратити 19 годин. Трішки краще стало із перевезеннями від Рівного до Корця у 1911 році. Німецький автобус долав цю відстань за дві з половиною годин.
Трамвай у Рівному…і це не жарт
Ще одним цікавим фактом із транспортної історії Рівного, який без сумніву, зараз викличе подив у місцевих мешканців, це обговорення ідеї запуску трамваю сто років тому. Планувалося створення акціонерного товариства “Рівненський трамвай”, була попередня домовленість з іноземним банком про надання коштів для майбутніх робіт. Трамвай мав функціонувати на засадах концесії (Договір про передачу природних багатств, підприємств, інших господарських об’єктів, що перебувають у власності держави чи органам місцевого самоврядування, в тимчасове користування фірмам, особам іноземного походження). А Рівне, в свою чергу, могло викупити міську частину трамвая лише після 15 років експлуатації за 65% витрат на його будівництво, після 20 років – за 45%, після 25% – за 30%, а після 30 років – трамвай ставав би власністю міста на безкоштовних засадах. Проте, Перша світова війна внесла свої корективи і трамвай у Рівному залишився тільки у планах. Однак, ненадовго…
На початку 90-х років минулого століття у Рівному знову почали обговорювати будівництво трамвайної лінії. У своїй книзі “Рівне. Назад до капіталізму” Микола Несенюк розповів, що взимку 1990-1991 тодішній голова міськвиконкому представив проєкт, втіливши його в життя, містяни забули б про транспортні проблеми Рівного. Так як, тоді приватних перевізників ще не було, а старі державні тролейбуси та автобуси суттєво не зважали на графіки, то новий проєкт Івана Федіва передбачав будівництво трамвайних депо. А лінії нового виду транспорту мали б бути по-всьому місту на нових дорогах, мостах і транспортних розв’язках. Розробкою проєкту транспортних ліній займалася одна іноземна фірма, якій заплатили кругленьку суму. Ходили чутки, що гроші пішли з каси “Азоту”. Пішли, та й всі про них забули. Як і про трамваї, які з часом стали приводом для жартів та насмішок у Рівному.
Наразі громадським транспортом у Рівному користуються щодня майже 200 тисяч людей. До слова, перший тролейбусний маршрут у Рівному з’явився 5 грудня 1974 року. До речі, дату запуску, ймовірно обрали не випадково, адже тоді відзначали День Конституції (“сталінського” основного закону).
Найдовшими маршрутами у Рівному є 35-й і 65-й. Якщо рахувати дорогу в обидва кінці, то загалом вийде по 30 кілометрів. Найкоротшим є 56 (по 12 кілометрів).