Середа, 29 Травня, 2024

Коли у Рівному з’явився перший автомобіль

Ось вже більше ста років як на дорогах Рівного з’явилися перші автомобілі, поступово заполонивши місто настільки, що тепер вулицю без авто можна побачити хіба, що вночі. Проте, до 1900-х років ситуація була кардинально протилежна. Саме в 1914 у нашому місті з’явилося це чудернацьке диво техніки, пише rivne-future.com.ua.

Автівки з’явилися, але коні – у пріорітеті

Перші авто у Рівному з’явилися майже сто років тому. У всякому разі є інформація, що в 1914 році в місті було три легкових автомобілі. А трьома роками раніше, у 1911 році Рівненська міська дума прийняла спеціальні правила руху автомобілів містом. 

У документі зазначено, що особа, яка хоче отримати квиток і ярлик на право їздити легковим авто по місту Рівне, має подати у міську раду відповідну заяву та внести збір на користь міста. Обов’язковими правилами були: рух по правій стороні вулиці, швидкість руху автомобілів та автобусів по місту не мала перевищувати п’ять кілометрів на годину. Також в документі є цікавий факт – у випадку, якщо на вашому шляху є коні, то водій транспортного засобу має зупинитися та зупинити роботу двигуна. Тобто, кінний транспорт століття тому вважався головним.

Якщо у 1914 році у Рівному було три автівки, то вже у 1974-му році – майже дві тисячі. Наразі в обласному центрі зареєстровано близько ста тисяч автомобілів, а то і більше. Такий він, технічний прогрес.

Перший автобусний маршрут у Рівному з’явився у 1910 році. Уявіть тільки, щоб потрапити з Рівного до Житомира потрібно було витратити 19 годин. Трішки краще стало із перевезеннями від Рівного до Корця у 1911 році. Німецький автобус долав цю відстань за дві з половиною годин.

(Привокзальна площа у Рівному у будь-яку пору доби заповнена транспортом. А у повоєнні роки, коли було зроблене фото, вона виглядала просторішою – в місті просто не було стільки автомобілів і автобусів)

Трамвай у Рівному…і це не жарт

Ще одним цікавим фактом із транспортної історії Рівного, який без сумніву, зараз викличе подив у місцевих мешканців, це обговорення ідеї запуску трамваю сто років тому. Планувалося створення акціонерного товариства “Рівненський трамвай”, була попередня домовленість з іноземним банком про надання коштів для майбутніх робіт. Трамвай мав функціонувати на засадах концесії (Договір про передачу природних багатств, підприємств, інших господарських об’єктів, що перебувають у власності держави чи органам місцевого самоврядування, в тимчасове користування фірмам, особам іноземного походження). А Рівне, в свою чергу, могло викупити міську частину трамвая лише після 15 років експлуатації за 65% витрат на його будівництво, після 20 років – за 45%, після 25% – за 30%, а після 30 років – трамвай ставав би власністю міста на безкоштовних засадах. Проте, Перша світова війна внесла свої корективи і трамвай у Рівному залишився тільки у планах. Однак, ненадовго…

На початку 90-х років минулого століття у Рівному знову почали обговорювати будівництво трамвайної лінії. У своїй книзі “Рівне. Назад до капіталізму” Микола Несенюк розповів, що взимку 1990-1991 тодішній голова міськвиконкому представив проєкт, втіливши його в життя, містяни забули б про транспортні проблеми Рівного. Так як, тоді приватних перевізників ще не було, а старі державні тролейбуси та автобуси суттєво не зважали на графіки, то новий проєкт Івана Федіва передбачав будівництво трамвайних депо. А лінії нового виду транспорту мали б бути по-всьому місту на нових дорогах, мостах і транспортних розв’язках. Розробкою проєкту транспортних ліній займалася одна іноземна фірма, якій заплатили кругленьку суму. Ходили чутки, що гроші пішли з каси “Азоту”. Пішли, та й всі про них забули. Як і про трамваї, які з часом стали приводом для жартів та насмішок у Рівному.

Наразі громадським транспортом у Рівному користуються щодня майже 200 тисяч людей. До слова, перший тролейбусний маршрут у Рівному з’явився 5 грудня 1974 року. До речі, дату запуску, ймовірно обрали не випадково, адже тоді відзначали День Конституції (“сталінського” основного закону). 

Найдовшими маршрутами у Рівному є 35-й і 65-й. Якщо рахувати дорогу в обидва кінці, то загалом вийде по 30 кілометрів. Найкоротшим є 56 (по 12 кілометрів). 

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.